Latvijas Kultūras akadēmija (LKA) izsludina Latvijas Kultūras kanona konkursu 10.–12. klašu skolēniem “Latvijas kultūras kanons jauniešu pieredzē: autentisks vai dekoratīvs?” un aicina izgaismot mazāk pamanītas, bet jauniešiem personiski nozīmīgas kultūras prakses un vērtības.
Lai pieteiktos konkursam, līdz 14. novembrim ir jānokomplektē komanda trīs skolēnu un viena skolotāja sastāvā un jāaizpilda tiešsaistes pieteikuma forma: ej.uz/lvkulturaskanons.
Lai attīstītu diskusiju par mūsdienu jauniešu kultūras vērtībām un to kanonizācijas iespēju pieredzi, kā arī motivētu jauniešus apzināti reflektēt par personiski nozīmīgām kultūras praksēm, šī gada konkursa uzdevums skolēniem būs radīt pašiem savu oriģinālu kultūras kanonu.
Šogad konkursa dalībnieki aicināti iepazīt kultūras kanonu kā sava laikmeta vērtību kopumu un salīdzināt to ar mūsdienu jauniešu vērtībām. Konkursa finālā skolēni radīs “Ceļa karti” 2026. gada jauniešu kultūras kanona izveidei, kas ietver piecu soļu aprakstu: (kultūras vērtības) “Neredzamība”, “Redzamība”, ”Dialogs”, “Atzīšana” un “Kanonizācija”.
Konkursa pirmā kārta Latvijas reģionos notiks no 2025. gada 24. līdz 28. novembrim, un tajā skolēnu komanda skolotāja vadībā izpēta kultūras kanonā iekļautās kultūras un dabas vērtības un to raksturīgākās iezīmes, iepazīst ar tām saistīto kultūras kontekstu un sagatavojas erudīcijas spēlei par šīm vērtībām. Skolēnu uzdevums ir diskusijas un dialoga ceļā izvēlēties pašiem ļoti svarīgu, bet citiem, iespējams, nezināmu un nenovērtētu kultūras artefaktu vai personību, kuru gribētu redzēt kā Jauniešu kultūras kanona daļu. Gatavojoties konkursa pirmajai kārtai, skolēnu komandas sagatavo prezentāciju, kurā skolēni apraksta izvēlēto vērtību, argumentē, kāpēc tā ir nozīmīga komandas pārstāvjiem un atbilst potenciālā Jauniešu kultūras kanona vērtībai, kā arī min iespējamos iemeslus, kāpēc tā nav atzīta citās sociālajās grupās.
17. oktobrī plkst. 16.00 tiešsaistē norisināsies informatīvs seminārs skolotājiem par konkursa uzdevumu un nolikumu, kurā konkursa organizatori sniegs atbildes uz dalībnieku jautājumiem.
Otrajā kārtā, kas norisināsies 2026. gada 16. janvārī Latvijas Nacionālajā bibliotēkā, konkursa rīkotāji kopā ar kultūras un radošā sektora profesionāļiem, kultūras mantojuma, tostarp digitālā kultūras mantojuma ekspertiem un jauniešu līdzdalības prakšu pētniekiem dalīsies pieredzē par to, kā notiek daudzveidīgu kultūras vērtību kanonizācijas un pārmantošanas process jauno tehnoloģiju un mākslīgā intelekta attīstības apstākļos. Radošais seminārs paredzēts, lai uzlabotu fināla uzdevuma izpildei nepieciešamās prasmes un kompetenci. Skolotāji saņems sertifikātus par dalību seminārā.
Konkursa trešā kārta (fināls) notiks 2026. gada 6. martā Latvijas Nacionālajā bibliotēkā.
Konkursa nolikums: ej.uz/lkk-nolikums.
Ar konkursa norises gaitu var iepazīties Latvijas kultūras kanona mājaslapā www.kulturaskanons.lv, Facebook lapā @kulturaskanons un Latvijas Kultūras akadēmijas mājaslapā www.lka.edu.lv.
2025./2026. mācību gadā Latvijas Kultūras akadēmija jau četrpadsmito gadu rīko Kultūras kanona konkursu Latvijas vispārizglītojošo skolu 10.–12. klašu un profesionālās izglītības skolu vecāko kursu skolēniem. Tas organizēts, lai nodrošinātu skolu jaunatnes līdzdalību kultūras mantojuma popularizēšanā un komunikācijā, radītu priekšnoteikumus Latvijas kultūras mantojuma integrācijai skolēnu ikdienas dzīves praksēs, izmantojot arī digitālās vides iespējas, attīstītu skolēnos apziņu par kultūras un dabas mantojumu kā kopīgu resursu, radošu spēju un inovāciju avotu.
Konkursu organizē LKA kopā ar Latvijas Republikas Kultūras ministriju, Latvijas Nacionālo bibliotēku, Latvijas Nacionālo kultūras centru un tā kultūrizglītības programmu “Latvijas skolas soma”, Valsts izglītības attīstības aģentūru, UNESCO Latvijas Nacionālo komisiju. 2025./2026. gada konkurss tiek rīkots sadarbībā ar Latvijas Republikas Izglītības un zinātnes ministrijas valsts pētījumu programmas “Izglītība" projekta “Jauniešu autentiskas līdzdalības priekšnoteikumi formālās un neformālās izglītības vidē (UNFRAMED)” (Nr. VPP-IZM-Izglītība-2023/6-0002) īstenotājiem.